Header image  
componist/muzikant  
 
    home
 
Thijs vd Poll en Louis Ter Burg


Als collega-muzikanten zien Louis en Thijs elkaar geregeld op speelbeurten van TOM - een levenslange tournee van een stelletje eigenwijze musici die een ragfijn spel spelen met het oeuvre van Tom Waits. zie www.burningeyes.nl

Al veel langer volgen zij elkaar, Louis als componist/geluidvormgever bij CARVER, Thijs' zijn werk binnen het muziektheater van ORKATER, gezelschappen die beide veel ruimte laten voor de inbreng van muziek.

Tijdens de lange autoritten op weg naar een optreden gaat het gesprek meestal over de voorstellingen die we hebben gezien. Bij toneelvoorstellingen fantaseren we een uitgangspunt voor een muzikale bijdrage. Bij voorstellingen met muziek gaat het over de muzikale keuzes en soms over de opties de over het hoofd zijn gezien. Voorbeelden uit de eigen praktijkervaring liggen dan natuurlijk voor het oprapen, niet zelden met kritische kanttekeningen over en weer, maar toch op basis van een oprecht enthousiasme over elkaars werk.

Eigenlijk werd het ons steeds meer duidelijk dat onze ervaring en manier van werken elkaar uitstekend aanvullen.
Louis kan met een laptop vol geluiden met de Carver acteurs mee improviseren.
Daarmee kunnen speel-scènes emotioneel worden ondersteunt. Maar liever zoekt hij naar een contrapunt waarmee de scènes een diepere betekenis krijgen die juist niet direct voor de hand ligt. Hiermee komen de intuïtieve lagen binnen het maakproces van de voorstelling naar boven en wordt het duidelijker waar de voorstelling werkelijk over zou kunnen gaan. Met deze schetsen duikt hij de studio in en levert hij een kant en klare muzikale score voor de voorstelling.
Thijs doet in principe hetzelfde maar in plaats van een laptop werkt hij met live-muzikanten en maakt hij gebruik van de instrumentale en vocale mogelijkheden van de acteurs. In de ontwikkeling van het muzikale beeld van de voorstelling kunnen geluidsobjecten (live bespeeld of computer gestuurd) een belangrijke rol spelen.

Waar we elkaar vinden is in het denken over de muziek als karakter binnen de voorstelling, een 'personage' met een eigen ontwikkeling en dramaturgie; wat komen we via de muziek van de voorstelling te weten is dan de vraag in plaats van muziek als een anonieme sfeercomponent.

Beiden zijn we vertrouwd met een intensief werkproces waarin de theatrale en muzikale uitgangspunten naar elkaar toe groeien in een voortdurende dialoog met de makers en spelers van de voorstelling. Een dialoog niet per se op basis van een gesprek maar aan de hand van concrete voorstellen.

Ieder afzonderlijk laten we binnen Orkater/Carver een behoorlijk rijk pallet van mogelijkheden van muziektheater achter. De intentie tot samenwerking richten we juist op jonge makers, om langs onverwachte invalshoeken telkens opnieuw op zoek te gaan naar de muzikale achterkant van een theatraal gevoel.

De muziektheatrale betrokkenheid kan hierbij klein of groot zijn, zich fragmentarisch uitdrukken in een lied of een sfeer ondersteunende score, of een totaal geluidsbeeld omvatten waarin vorm en inhoud van de voorstelling door de interactie tussen klank, spel en tekst betekenis krijgen.

Thijs van der Poll & Louis Ter Burg

thijs@foxp2.nl & lterburg@chello.nl